Trysil med sterk vekst på det internasjonale markedet

Trysil har lenge vært dominert av svensker og dansker. Nå har resten av Europa oppdaget denne «lille» konkurrenten til alpene, og flere skal det bli, når flyplassen Scandinavian Mountains Airport åpner i desember neste år, skal en tro en pressemelding fra Destinasjon Trysil.

Norges største skidestinasjon, Trysil, har helt siden oppstart vært et yndet reisemål for skiglade svensker og dansker. De siste årene har man imidlertid sett at tilstrømningen fra Europa har vært i sterk vekst. I år ser det ut til å toppe seg.

– Det er svært gledelig å se at flere og flere internasjonale gjester finner veien til Trysil. Vi er inne i vårt sjette år med vekst på det britiske markedet. På resorthotellene våre, Radisson Blu, er det en økning i antall britiske gjestedøgn på 24 prosent. I tillegg vokser både det tyske og det nederlandske markedet totalt i Trysil, forteller Turid Backe-Viken, salgs- og markedsansvarlig i Skistar Trysil, og fortsetter:

– Og det er veldig gøy å se at russerne er tilbake. Resorthotellene rapporterer om en sterk vekst, også på dette markedet.

Godt rykte

Trysil har hatt en veldig god start på årets sesong. Det er kommet opptil flere snødumper, noe som sikrer gode snøforholdene ut sesongen. Nettopp snøsikkerhet er en av grunnene til at internasjonale gjester velger Trysil fremfor andre europeiske skisteder.

– Trysil har fått et veldig godt rykte blant briter og nederlendere. Sikre snøforhold, kort og effektiv reise fra flyplass til skiløypene, veldig godt tilrettelagt for nybegynnere og familier, god standard på overnattingsfasiliteter, høy kvalitet på service, og alle snakker engelsk, er grunnene til at briter velger Trysil, forteller Trevor De Villiers fra Norway Home of Skiing.

Verdensdestinasjon

I desember 2019 står flyplassen Scandinavian Mountains klar til å ta i mot enda flere internasjonale gjester. Dette åpner opp for helt nye markeder, og for helt nye målgrupper.

– Vi har stor tro på at den nye flyplassen på svensk side kommer til å gjøre Norge og Trysil mer attraktivt. Den korter ned avstanden til skianlegget, noe som gir Trysil et stort konkurransefortrinn i forhold til mindre tilgjengelige skisteder, som for eksempel dem i alpene. Det åpner opp for en ny målgruppe innen skisegmentet, som ikke finnes fra før, nemlig internasjonale gjester på korte turer, sier Henrik Verner Jensen, markedssjef i Visit Norway.

Rigger seg for enda flere internasjonale gjester

Trysil har i mange år jobbet med internasjonale gjester, og over 70 prosent av dagens kommersielle gjestedøgn er utenlandske. Men det jobbes nå i hele regionen for å være bedre rigget til å ta imot enda flere internasjonale gjester.

– Vi er gode på mye, men det er selvfølgelig mange forbedringsområder, som vi skal jobbe med nå. Blant annet må vi bli bedre på språk, vi må ha enda flere opplevelser, det er stort potensial i handelsnæringen, og det må utvikles og bygges nye kommersielle senger. Og her skjer det mye. Bare på Turistsenteret skal det bygges 2500 nye senger de neste årene, forteller Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Foto: Snart skal enda flere internasjonale gjester innta Trysil, som nå er et fullgodt alternativ til Alpene. Fotograf: Ola Matsson/Destinasjon Trysil.